Karate-ul, ca precursor a ceea ce poartă
astăzi acest nume, a apărut în regatul insular Ryukyu, actualmente
prefectura Okinawa a Japoniei. În insula aflată sub stăpânire japoneză
încă din 1609 au apărut în timp forme de luptă cu mâinile goale,
dezvoltate de localnici în decursul a două lungi perioade de interdicţie
privind portul armelor. Arta marţială care se practica în Okinawa către
sfârşitul secolului al 19-lea era născută din îmbinarea acestor
străvechi forme de luptă cu Shaolin Kempo-ul adus din China. Numită de
localnici karate sau tode, cu înţelesul de “mâna
chinezească”, era practicată în secret, la adăpost de ochii
autorităţilor şi a publicului. În acelaşi timp, însă, experţii acestei
arte erau unanim recunoscuţi şi priviţi cu mult respect.
Primul maestru okinawan de karate recunoscut ca atare a fost “Tode” Sakugawa (1733-1815).
Sakugawa a început studiul artelor marţiale încă din tinereţe, cu
călugărul Takahara Peichin. În 1756 l-a cunoscut pe ataşatul militar
chinez Kwang Shan Fu, Kushanku după numele său okinawan. Expert
de Shaolin Quanfa, Kushanku era celebru pentru abilităţile sale de
luptător. Sakugawa a studiat cu el timp de şase ani, urmându-l pentru o
vreme şi în China. La reîntoarcerea sa în insulă, Sakugawa a început să
predea şi a elaborat un sistem coerent de antrenament, după vechea
tradiţie chineză, care combina conţinutul tehnic cu dezvoltarea
interioară a elevilor. Primul dojo-kun, elaborat de el tot după
model chinezesc, face apel la valorile comportamentale pe care trebuie
să le urmărească un practicant de karate. Conţinutul tehnic iniţial
predat de Kushanku nu se regăseşte astăzi însă decât parţial
în şcoala Sakugawa, întrucât acesta, mult mai puţin experimentat
în artele marţiale chinezeşti şi necunoscător al
principiilor qi/ki-ului, a modificat în kata o serie de tehnici pe care
nu le înţelegea, înlocuindu-le cu tehnici în forţă, preluate din
vechiul te okinawan. Prin aceasta, numeroase sensuri au fost
modificate semnificativ şi nu au intrat niciodată în bagajul noii arte
marţiale, numite (cu pronunţia locală pentru Shaolin) Shorin-ryu.
Primii maeştri. Karate-ul din Okinawa
Şirul marilor maeştri okinawani de Shorin-ryu începe cu unul din elevii târzii ai lui Sakugawa, Matsumura “Bushi” Sokon (1792-1887).
Intrat în legendă încă din timpul vieţii, Matsumura Sokon a fost la
vremea lui un războinic celebru, dar şi un caligraf înzestrat. A studiat
în China, în calitate de trimis al regelui din Ryukyu. Stilul creat de
el, foarte dinamic, cu mare accent pe fizic, este bazat pe Shaolin Quan,
dar conţine şi anumite principii din Jigen-ryu, stilul de sabie al
clanului stăpânitor Satsuma. Multe din kata care se practică astăzi au
fost create sau adaptate de el pentru a-şi transmite
învăţăturile: Passai (Bassai), Kushanku (Kwanku), Useishi (Gojushiho),
Naifanchi (Tekki), Sesan (Hangetsu), Channan (posibil un precursor
al Pinan/Heian), Hakutsuru, Chinto. Se pare că el ar fi utilizat pentru
prima dată în tehnică rotaţia şoldurilor pentru a genera forţă de
lovire. Din punctul lui de vedere, artele marţiale erau obligatoriu
legate de etica confucianistă: “Un maestru de Budo trebuie să evite
folosirea forţei, să se poarte frumos cu oamenii, să trăiască în pace cu
ei şi să contribuie la bunăstarea lor.”
Matsumura a transmis acest stil, dinamic şi în forţă, elevului şi prietenului său Yasutsune Azato (1827-1906).
Azato a rafinat metoda Matsumura, introducând numeroase mişcări de
evitare şi treceri rapide de la atac la apărare. Acest concept se
regăseşte astăzi în Shotokan-ul modern. O persoană remarcabilă atât sub
aspect marţial, cât şi intelectual – expert în multe arte marţiale şi un
profund cunoscător al clasicilor chinezi, “marele maestru din umbră”
Azato a jucat un rol hotărâtor în evoluţia ulterioară a
karate-ului, prin formarea tehnică şi spirituală a singurului său elev,
viitorul maestru fondator al Shotokan Karate-ului Gichin Funakoshi.
Celălalt
mare maestru care şi-a pus în mod decisiv amprenta asupra evoluţiei
ulterioare a karate-ului a fost contemporanul şi bunul prieten al lui
Azato, Yasutsune (Anko) Itosu (1831-1915). Din punct
de vedere tehnic, Itosu a fost iniţiatorul loviturii cu răsucirea
pumnului în ţintă, universal folosită astăzi. Tot Itosu a fost cel
care a modificat multe kata vechi, simplificându-le şi făcându-le mai
accesibile. Astfel, a transformat Naifanchi în cele trei kata Tekki,
vechiul Passai în Bassai Dai şi Sho, iar Kushanku în Kanku Dai şi Sho,
kata care vor deveni nucleul viitorului stil Shotokan. Un al treilea
kata derivat din Kushanku, Kosokun Shiho, se regăseşte astăzi în alte
stiluri derivate din okinawate. Spre deosebire de Matsumura şi Azato,
adepţi ai tehnicilor de evitare, karate-ul predat de Itosu era mai dur,
cu mâinile şi picioarele gândite ca nişte arme care zdrobesc, iar corpul
ca o stâncă, să poată rezista la orice lovitură.
Maestrul
Itosu a reuşit, în 1901, un experiment care a revoluţionat întreaga
evoluţie ulterioară a karate-ului: anume, a pus capăt tabu-ului care
ţinea secretă practica artelor marţiale şi a început să predea karate în
şcolile publice din Okinawa. Mai mult, a recomandat Ministerului
Sănătăţii introducerea karate-ului ca metodă de educaţie şi autoapărare
în toate şcolile din Okinawa, precum şi răspândirea acestui concept în
Japonia. Pentru a face mai accesibilă această abordare, a creat cele
cinci kata Pinan (Heian), din care lipsesc în mare măsură aspectele de
tactică şi metodică de luptă şi în care multe tehnici de atac sunt
interpretate ca tehnici de apărare. Deşi deschiderea spre public a
“tehnicilor secrete de luptă” a cunoscut o imensă aprobare, Itosu a fost
vehement criticat de tradiţionalişti, care vedeau în acest concept, mai
puţin războinic şi mai accesibil, o trădare a vechiului şi adevăratului
karate. Cu toate acestea, maestrul Itosu poate fi considerat un
întemeietor, care a înţeles semnele timpului şi a căutat să adapteze
karate-ul unei noi epoci - singura modalitate de a permite unui public
larg să cunoască această artă marţială şi să se bucure de beneficiile
practicii ei.
Reorganizarea tehnică
şi conceptuală gândită de Itosu nu s-a făcut fără sacrificii.
Nenumăratele mişcări preluate din Shaolin Qi Gong, cu rol în sănătate,
aveau să altereze, în timp, valoarea karate-ului ca stil de luptă şi să
îngreuneze înţelegerea kata-urilor şi a logicii cuprinse în ele. Bunkai a
apărut ca să faciliteze înţelegerea şi transpunerea în practică a
noilor kata, cu conţinutul lor adesea lipsit de o aplicabilitate
practică evidentă. Crearea Itosu-ryu a fost premisa deschiderii
karate-ului okinawan spre lume, dar în acelaşi timp a fost şi primul pas
spre transformarea vechii arte marţiale în karate-ul sportiv de mai
târziu, lipsit de sens real şi de conţinut.
Elevii
maestrului Itosu au continuat punerea în practică a noului concept, dar
au menţinut vie şi direcţia clasică, adevărata esenţă a karate-ului.
Unui număr mic de elevi, care câştigau încrederea maeştrilor lor, li se
preda, pare-se, un cu totul altfel de karate. Unul din discipolii
maeştrilor Matsumura şi Itosu, Yabu Kentsū (1866-1937),
fost militar, a introdus nota cazonă a antrenamentelor de karate, care
se păstrează şi astăzi: aliniere pe rânduri, salut cu Rei, comenzi
stricte, execuţii la numărătoare, cu kiai pe tehnici, întoarcere cu un
gest formalizat (mawate) etc. Karate-ul predat de el, foarte eficient,
perfecţionat pe câmpul de luptă, era în concepţia lui “o cale de a trăi.
Ca atare reflectă un caracter cu totul diferit decât cel care poate
apărea în sport. Karate nu se face nici pentru amuzament, nici ca să
obţii vreun premiu.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu