Cel care a dus mai departe iniţiativa de
deschidere spre public a karate-ului okinawan, căruia i se datorează
întemeierea Shotokan-ryu şi răspândirea lui în Japonia şi, de acolo, în
întreaga lume, a fost Gichin Funakoshi (1868-1957).
Aducându-l în Japonia, maestrul Funakoshi a transformat karate-ul
dintr-o formă de luptă de autoapărare într-o filozofie de viaţă şi o
“cale” marţială spre autodesăvârşire: karate-do.
Născut
în Shuri, capitala prefecturii Okinawa, într-o familie de samurai de
rang mic, Gichin Funakoshi a fost un copil bolnăvicios şi fragil, căruia
nu i se dădeau prea multe şanse de supravieţuire. În speranţa că
sănătatea lui se va îmbunătăţi, părinţii l-au încurajat să ia lecţii de
karate. Această preocupare întâmplătoare va deveni o pasiune de-o viaţă.
Primii
şi cei mai importanţi profesori ai săi au fost Yasutsune Azato şi
Yasutsune Itosu, cu care a studiat decenii la rând. În 1901, la
iniţiativa maestrului Itosu, Funakoshi conduce o demonstraţie de karate
la şcoala din Naha, unde lucra ca profesor de gimnaziu, cu ocazia unei
vizite a comisarului şcolar din Kagoshima. Acesta, extrem de impresionat
de cele văzute, alcătuieşte un raport în urma căruia Ministerul decide
să includă karate-ul în planul de învăţământ al şcolilor din Okinawa. În
următorul deceniu, datorită şi relaxării politice a vremii, maeştrii de
arte marţiale okinawani încep să devină mai receptivi la ideea de a-şi
face publică arta. Funakoshi face la început turnee demonstrative în
Okinawa, iar în 1916 karate-ul este prezentat, pentru prima data după
300 de ani, şi în Japonia. O nouă demonstraţie are loc în 1921, când
Funakoshi are onoarea de a prezenta “okinawate” în faţa prinţului
moştenitor Hirohito, cu ocazia unei vizite a acestuia în Okinawa. În
1922, Ministerul Culturii organizează la Tokyo o mare demonstraţie de
Budo – arte marţiale japoneze - iar Okinawa Shobukai, organizaţia de
profil din Okinawa, este invitată să participe şi să prezinte okinawate.
După oarecari reţineri, marii maeştri decid să-l trimită pe Funakoshi,
nu doar ca pe un expert de arte marţiale de nivel suficient de înalt,
dar şi ca pe un om de mare caracter, maestru al caligrafiei, poet,
cunoscător al limbilor, culturilor şi filozofiilor japoneză, chineză şi
okinawană, ca pe un sol al păcii şi prieteniei care să contribuie la
înlăturarea adversităţii de secole între cele două popoare. Marea
demonstraţie de arte marţiale de la Tokyo a fost un succes enorm şi a
stârnit reacţii neaşteptat de puternice. În urma ei, mai multe grupări
şi personalităţi eminente, printre care profesorul Jigoro
Kano, fondatorul judo-ului modern, l-au îndemnat pe Funakoshi să rămână
în Japonia şi să predea aici arta sa. Într-adevăr, Funakoshi
nu s-a mai întors niciodată în Okinawa, ci a rămas tot restul vieţii în
Japonia, predând karate şi străduindu-se să-i asigure răspândirea.
Începutul
a fost lent şi greu. La început, a lucrat ca om de serviciu la un cămin
al studenţilor okinawani din Tokyo, locuind într-o cămăruţă de lângă
intrare, ziua făcând curăţenie, iar seara predând karate.
Treptat, Funakoshi a ajuns să predea în mai multe locuri; ca şi în
Okinawa, sistemul de învăţământ a devenit principalul vehicol pentru
răspândirea noii arte. Prin 1924 se formaseră deja grupuri de karate la
diferite universităţi, la Keio mai întâi, apoi la Chuo, Tokyo, Waseda şi
altele. Acest lucru a contribuit esenţial la creşterea vizibilităţii şi
popularităţii karate-ului. Pe măsură ce practica noii arte marţiale s-a
răspândit, elevii avansaţi au fost delegaţi să predea la aceste
grupuri, iar maestrul Funakoshi a ajuns să-şi dedice tot mai mult timp
muncii de supervizare a programei de învăţământ de karate, prelegerilor
şi demonstraţiilor. Sarcinile zilnice de coordonare a activităţii în
dojo au fost preluate de fiul său cel mai mic, Yoshitaka. După un
deceniu şi jumătate de eforturi, în 1936 se înfiinţează la Tokyo primul
dojo de karate construit vreodată în Japonia, numit Shotokan. Numele şcolii a fost dat de elevii maestrului după pseudonimul Shoto cu care Funakoshi îşi semna poemele şi sub care era cunoscut.
Influenţa
budo-ului japonez a modificat însă mult karate-ul okinawan aşa cum
fusese el introdus iniţial. Chiar dacă majoritatea okinawanilor nu
vedeau cu ochi buni transformarea karate-ului lor într-o disciplină de
Budo, Funakoshi a fost unul din puţinii maeştri ai vremii care a înţeles
că în Japonia karate-ul are şanse de a supravieţui numai dacă se
adaptează. Eforturile lui au mers în direcţia integrării karate-ului în
Butokukai, forul artelor marţiale din Japonia, înfiinţat în 1895 cu
sarcina de a controla şi standardiza nenumăratele şcoli de bu-jutsu. La
începutul secolului 20, instituţia ajunsese să pună în evidenţă valoarea
antrenamentului budo (judo, kendo, kyudo, naginatado) pentru formarea
tinerei generaţii, judo şi kendo fiind promovate ca sporturi şcolare.
Speranţa lui Funakoshi era de a vedea karate-ul inclus în educaţia
fizică predată în şcolile publice, suficient de simplu pentru a fi
practicat “fără dificultăţi anormale de către toată lumea, tineri şi
bătrâni, băieţi şi fete, bărbaţi şi femei” (G. Funakoshi – Karate-Do – calea mea în viaţă).
Pentru ca artele marţiale okinawane să fie acceptate în Butokukai au
fost necesare anumite modificări. Printre transformările operate de
maestrul Funakoshi se numără înlocuirea ideogramei kara cu
înţelesul de “chinezesc” cu ideograma însemnând “gol” – şi deci
transformarea denumirii de karate din “mâna chinezească” în “mâna
goală”, revizuirea şi simplificarea suplimentară a vechilor kata şi
înlocuirea denumirilor lor okinawane cu denumiri japoneze, stabilirea
unui regulament de examinare, oficializarea cerinţelor sistemului de
grade (kyu şi dan), preluarea sistemului de centuri
din budo, portul karate-gi-ului. Deşi fără acordul maeştrilor din
Okinawa, a fost nevoie de toate aceste modificări pentru ca noua artă
marţială să fie acceptată în Butokukai. Şcolile de karate din Okinawa
erau libere să ignore impunerile Butokukai, însă, oficial, ca stiluri
principale ale karate-ului au fost declarate şcolile Shotokan, Shito,
Goju şi Wado. Sub aceste forme, karate-ul va ajunge la un moment dat să
fie reexportat în Okinawa, alături de judo şi kendo, ca artă marţială
japoneză.
Şcoala Shotokan, sub
direcţia lui Funakoshi, se concentra asupra a 16 kata, reprezentative
pentru cele mai importante aspecte ale karate-ului şi oferind
posibilitatea maeştrilor din generaţiile ulterioare să aprofundeze unul
sau altul din aceste aspecte. Aceste 16 kata reprezintă încă şi astăzi
nucleul stilului şi standardul Shotokanului modern. Cele cinci kata
Heian au fost concepute pentru elevii începători şi pentru a servi ca
examene de grad; kata Tekki permit studiul poziţiei corecte şi al
legăturii între postură şi tehnică; Bassai, Kanku Dai şi Kanku Sho
înglobează o mare bogăţie tehnică, fiind inima sistemului; Hangetsu
ilustrează principiile fundamentale ale şcolii Shorei; Enpi exersează
mobilitatea şoldurilor, eschivele şi viteza; Jitte concentrează
principiile fundamentale şi activitatea musculară în autoapărare,
reclamă fluiditate energetică şi postură corectă; Jion prezintă un stil
de luptă în linie dreaptă, cu tehnici puternice, fără retragere; Gankaku
permite evidenţierea aspectului psihologic al luptei: zanshin (prezenţă mintală), yomi (intuiţie), suki (folosirea oportunităţii).
În
anii ’20, când Funakoshi a început să predea, Japonia era o societate
în plin elan de modernizare, în plină ruptură cu valorile tradiţionale,
cu porniri spre consumism şi superficialitate. Karate-ul tradiţional, în
care se căuta învingerea eului prin nesfârşita exersare a kata-urilor,
nu putea stârni entuziasmul noilor elevi japonezi, care căutau
competiţie, dinamism şi satisfacerea ego-ului. Neputându-se împotrivi
total acestei tendinţe, Funakoshi a acceptat infiltrarea în antrenament
şi a altor forme de kumite decât bunkai kata. Totuşi, karate-ul
pentru sănătate, pentru viaţă şi pentru autoapărare al lui Funakoshi,
ca şi întreaga mişcare Shotokan cu principiul său “Karate ni sente
nashi” (“În karate nu există primul atac”), nu a fost luată în serios de
către adepţii luptei decât după ce fiul său Yoshitaka a început să
predea alt concept.
Este interesant
ce a preluat maestrul Funakoshi de la profesorii săi şi ce a predat la
rândul său. De la Azato a moştenit direcţia Shaolin, foarte dinamică,
foarte corporală, precum şi stilul său de viaţă extrem de strict; de la
Itosu, enorma bogăţie tehnică a Shuri-te-ului. Ceea ce a predat el în
Japonia era practic o variantă de Itosu-ryu, un okinawate aparent
“îmblânzit”, mai accesibil şi mai defensiv. Poate că la originea
deciziei sale a stat aceeaşi rezervă dintotdeauna a maeştrilor
okinawani, care nu-şi dezvăluiau niciodată fără discernământ arta; poate
că de aceea a preferat să predea şcoala Itosu, mai ascunsă, cu multe
tehnici şi sensuri mascate, a căror abordare superficială nu putea fi
sortită decât unei înţelegeri superficiale. Şcoala Azato, însă, nu s-a
pierdut, ci s-a păstrat prin Yoshitaka, singurul căruia tatăl său i-a
predat-o, şi se va regăsi în Shotokanul modern. În afară de aspectele
fizice, Funakoshi a preluat de la maeştrii săi o concepţie spirituală
fără compromis, pe care s-a străduit să o transmită şi elevilor săi. În
biografia sa spunea că, spre a-i onora pe toţi cei de la care învăţase
vreodată, ardea tămîie pe altarul buddhist al celor doi instructori şi
repeta angajamentul de a nu-şi folosi vreodată abilităţile dobândite
prin antrenament în scopuri ilicite. Acest angajament, pe care l-a
onorat toată viaţa lui, îl recomanda tuturor practicanţilor de karate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu