vineri, 2 noiembrie 2012

Artbitrarea in competitii pe baza principiilor traditionale ale Karate-ului.
De: Hidetaka Nishiyama
I. Puncte cheie pentru arbitrarea Kumite.
1.   Mentineti atentia asupra celor doi concurenti simultan, mentineti privirea in stare de atentie “ Toyama-no-Metsuke pentru a vedea actiunile ambilor concurenti. Arbitru isi mentine respiratia pregatita in orice moment pentru “ Kiai “ , deci sincronizat cu concurentii.
2.  Cand concurentii initiaza miscarea , reactionati cu ei cu corpul dvs. Propriu stand in armonie cu ei. Arbitrul urmareste actiunea cu ambii ochi si mentine respiratia astfel incat sa fie pregatit pentru Kiai la fel cum si concurentii sunt pregatiti pentru kiai.
3.  Acordati atentie speciala picioarelor competitorilor atata timp cat acestea exercita o presiune puternica catre podea fara a tranti. In momentul detectarii la competitori initierea tehnicii (presiunea maxima la podea), arbitrul expira si scoate sunet (ca si la “Haii”) in timp ce incordeaza bratul pentru a incepe indicarea scorului sau neacordare  de puncte in functie de efectuarea tecii de catre competitori.. In acelasi timp arbitrul face o fotografie mentala a actiunii competitiei cu ajutorul careia va ajunge la o decizie privitoare la scor.
4.  Revedeti aceasta imagine pentru a judeca si acorda punctele.
NOTA:
 Reactiunea adecvata de presiune asupra podelei in momentul final al tehnicii, are scopul de a produce “todome” si adevarata forta “kime” si deci punctual. Daca presiunea asupra podelei nu este corecta, atunci “kime” si “todome” sunt imposibil de realizat.
In acest moment, in timp ce bratul se misca , decideti punctual sau nu, apoi continuati cu semnul bratului pentru “da”sau “nu”.

 OBSERVATIE: Dupa miscarea initiala a bratului, luati decizia de arbitrarea intr-o fractiune de secunda, daca este posibil. Daca nu, este bine si un pic mai tarziudeoarece o revedere adecvata si o arbitrare precisa mult mai importanta.
II. Puncte cheie- Punctele Kata
1.  Probleme fundamentale.
  A.   Corectati pozitia incorecta.
- Axa corpului trebuie mentinuta perpendicular pe podea.
  B.   Starea corecta sau incorecta.
-Capabil de a exercita presiunea maxima la podea.
-Capabil de a rezista la socul contact.

  C.   Mentinerea contactului vizualcorect sau incorrect.
  D.   Respiratie corecta sau incorecta.
- control adecvat al expiratiei si inspiratieipentru a controla tehnica
  E.   Grad de incarcare cu putere / energie Ki.
2. Elemente de punctaj.
A. Puncte de baza.
1. Dinamica corpului. Gradul de crestere al energiei pentru a fi directionata spre tehnica;
a. partile corpului se misca de la centrul incheieturilor fara a schimba alinierea.
b. gradul de corectitudine al ritmului la miscarea corpului, in timpul miscarii in sus de la podea prin partile corpului spre tinta.
c. gradul de crestere a energiei.
OBSERVATIE: in cazul tehnicilor de mana, energia este crescuta de patru ori daca o miscare liniara executata corect este transformata intr-o miscare de rotatie.
2. Puterea.
a. gradul total de presiune asupra podelei in stadiul final al miscarii corpului;
b. gradul total de energietransmise tintei de la presiunea asupra podelei, prin miscarea corpului;
c. gradul total de contractie a muschilor corpului spre tinta.
OBSERVATIE: in cazul puterii de soc sunt necesareintreaga musculature si contractia instantanee.
3. Forma.
a. gradul de contractie adecvat pentru aplicarea tehnicii – dar care nu este absolut necesar pentru actiune sau pentru devierea liniei de miscare;
b. gradul de corectitudine al pozitiei de la sfarsitul unei tehnici;
c. gradul de mentinere a pozitiei adecvate a liniei centrale, atat in aparare cat si in atac;
d. gradul de mentinere a pozitiei adecvate a privirii de contact cu adversarul;
e. gradul de precizie a pozitionarii tintei, exemplu Jodan si Chudan;
f. gradul de Kime/Zenshin in fiecare moment.
4. Tranzitia.
a. Fentarea.
Gradul de mentinere a greutatii corpului centrata si mentinerea controlului asupra picioarelor cu ajutorul corpului;
Pastrarea echilibrului fara miscarea centrului corpului in sus si jos.
b. Continuarea.
Gradul de folosire a fortei de contractie/reactie pentru mentinerea usoara a tehnicii de continuare (contractia/reactia maxima este apoi folosita pentru a initia urmatoarea tehnica).
Gradul de mentinere a momentului fara a intrerupe circulatia energiei / puterii – (continuarea constanta a tehnicii); Aceasta transmitere lina a momentului trebuie mentinuta de la inceputul pana la sfarsitul kata.
c. Tempo.
Gradul de potrivire corecta a timpilor in aplicarea tehnicii.
B. Puncte de indemanare.
1. Stapanirea.
a. Gradul de acuratete al tehnicii si a miscarii corpului;
b. Gradul de calitate a tehnicii este rezultatul unei perioade lungi de antrenament;
2. Impresia.
Gradul de impresie perceput in exterior ca dinamica interioara a corpului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu