marți, 30 octombrie 2012

Esentialul in BUDO (Arte martiale) de Hitoshi KASUYA
›MATO Acesta este cuvantul "YAIKI", care in japoneza inseamna tragerea cu arcul. O alta semnificatie este momentul sagetillor. Chiar daca o sageata isi atinge tinta, putem sa ne dam seama daca felul in care a atins tinta este bun sau rau. Poti sa crezi sa daca sageata isi atinge tinta, felul in care este trasa nu este asa de important. In orice caz, daca sageata are un "YAIKI" rau, ea isi poate atinge tinta, dar nu poate patrunde o armura de scandura. Aceasta mentalitate poate sa fie aplicata si la tehnica din KARATE. Tehnica celor mai buni luptatori de Karate se remarca prin viteza, putere si control. Luptatorii imaturi pot sa fie foarte rapizi, dar le lipseste ceva. Chiar daca ei inteleg tehnicile de lupta, nu isi imbunatatesc aceste tehnici prin gandire. Acesta este un YAIKI rau, deoarece ceva esential lipseaste din artele martiale, in acest caz. In sport, obtinerea punctelor este considerata a fii foarte importanta. De fapt, multi instructori de Karate isi invatat elevii cum sa castige un meci. Desi Karate are aspectele unui sport, el este bazat pe un concept BUDO al artelor martiale. Karate nu inseamna numai sa invingi, felul de a invinge si procesul desfasurarii intrecerii este cel mai important. In acest proces, luptatorii pot sa invete multe lucruri, nu numai tehnici de lupta, dar si tehnici de concentrare mentala. Problemele legate de dopare si acte ilegale in Jocurile Olimpice, efectuate de catre jucatori sau arbitrii sunt un aspect delicat al doctrinei de a a castiga.


›Mentalitatea Acum lasati-ma sa va vorbesc de mentalitate. Ceea ce face ca YAIKI sa fie bun sau rau este mentalitatea oamenilor. Daca starea de spirit a persoanei este rea, atunci YAIKI va fii rea. In Karate, este un test numit "testul de impartire", care consta in impartirea unei scanduri sau a unei pietre in doua bucati, folosindu-te doar de o mana. Daca mintea ta este plina de anxietate sau de ezitare, nu poti sa o rupi in doua, deoarece despartirea, ruperea in doua are loc mai intai in mintea ta. Aceasta este la fel in KUMITE sau KATA. Ezitarea schimba dinamica tehnicii WAZA. Chiar eu insami, cand eram tanar, trebuia sa lupt mereu cu anxietatea si ezitarea din mintea mea. Datorita unei dorinte crescute de a invinge, corpul meu devenea inflexibil si nu puteam sa imi mai controlez abilitatile. In acest fel aveam de pierdut. Si chiar cand am castigat meciul, nu am putut sa inving in felul in care mi-as fi dorit eu. Am luptat pana la varsta de 40 de ani. M-am eliberat din negura spiritualal la varsta de 33 de ani. Inainte de ultimul meci, pe care l-am jucat in Campionatele Mondiale, in timp ce planificam strategile pe care le voi folosi in timpul meciului, am simtit impulsul de a incerca sa dau ceea ce era mai bun in mine sau de a lasa totul in voia sortii (inainte de competitie am praticat karate 10 ore/zi, timp de doua luni). Apoi m-am simtit fara griji si am castigat in felul ideal pe care mi-l dorisem toata viata, corpul meu a luptat dezinteresat si m-a ajutat sa castig. Dupa acest moment, am luptat pana la varsta de 40 de ani, pentru ca reusisem sa ating starea de spirit necesara. Principalul meu interes cand fac Karate este sa lupt intr-un mod ideal, nu sa castig meciul.


›Kata in Karate, exista si tehnica Kata (forme). Cele mai multe dintre ele se afla in China, ele fiind introduse prin Okinawa (o insula sudica din Japonia). Inca din timpuri stravechi, luptatorii de Karate isi imbunatateau tehnica prin practicarea acestor forme. Tehnica Karate poate sa fie insusita prin practicarea KATA. In zilele noastre, oamenii tind sa practice KUMITE (lupta) pentru a castiga jocul, nu sa practice KATA. KATA este esenta Karate. In KUMITE, poti sa te lupti bazandu-te pe instinctul tau natural si relaxare, fara sa inveti forme si tehnici. Daca cineva practica numai KUMITE, ea/el nu va fi capabil sa practice Karate dupa varsta de 40. Prin KATA, poti sa inveti balansul ideal, viteza si tehnica respitatiei. Astazi, in era jocurilor, jucatorii de Karate doresc sa arate stilul de joc si frumusetea formelor folosind KATA, in care loviturile puternice nu pot fii vazute. Pe de alta parte, nu inseamna ca poti sa ai o KATA reusita doar prin viteza si putere. In practicarea KATA, mentalul are un loc foarte important. Pot sa ma calmez inainte de a incepe KATA, incerc sa nu ma incruntez si sa ma relasez (Zenshin), cand astept sa inceapa KATA, mentin statusul dinamic in timp ce efectuez miscari statice si mentin starea statica in timp ce conduc atacuri violente, joc KATA cu dorinta implinirii si luptei drepte (Tsuushin) si o inchei cu ganduri inofensive, care sunt foarte dificil de atins. (Zanshin) Am experimentat acest sentiment numai de doua ori, in timp ce eram in competii, in meciuri. Nu am mai vazut pe nimeni, nici macar audienta sau juriul, respiratia mea era perfecta in ciuda miscarilor dificile. Am atins starea sirituala de siguranta perfecta si m-am simtit minunat. Am practicat karate mai mult de 40 de ani, aproape in fiecare zi si de fiecare data am incercat sa ating acest sentiment. Din experienta mea, am ajuns la concluzia ca sa te controlezi pe tine insuti este mult mai greu decat sa iti controlezi adversarul in timpul luptii. Mintea controleaza miscarile si corpul.


›REI In final, va voi vorbi despre REI (respect). In artele martiale, REI este considerat a fii foarte important. REI inseamna respectul pentru oameni. Semnificatia invatarii Karate este speciala, mai ales pentru tineri si copii. Bineinteles, Karate este sportul ideal pentru corp pentru tineri si copii, care in felul acesta isi echilibreza si psihicul. In orice caz, cel mai important lucru in Karate este sa ii faci pe copii sa inteleaga sensul respectului si increderea prin tehnicile posedate.

›Modestia Un alt punct important este modestia. Pentru japonezi, modestia este foarte importanta. Desi acest aspect poate sa fie greu de inteleg de catre alte culturi, acesta este punctul cel mai important in invatarea artelor martiale. Daca esti prea increzator, nu poti sa vezi lururile cu adevarat importante. Daca consideri ca esti imatur, poti sa le ceri altora sfatul. Aceasta este valabila deoarece luptatorii de Karate se inclina inaintea DOJO (sala de pregatire). In alte cuvinte, ei trebuie sa isi lase mandria si cariera afara de DOJO, pentru a invata modestia. In Japonia, persoana care se lauda cu abilitatile sale este privita ca fiind needucata si inculta. Din contra, in alte tari sa te lauzi cu abilitatile tale este important. Aceasta este o diferenta culturala. Si nu stiu care cultura este mai buna. ›Frumusetea Si in final, qintesenta acestui sport combativ este ca atunci cand esti fata in fata cu adeversarul, te inclini cu respect, capeti instinctul salta si omnipotenta, dar esti chemat la realitate de vocea ratiunii, anuntand sfarsitul lui YAME. Luptatorii se inclina cu modestie si respect, indiferent de rezultatul intrecerii. In aceasta actiune sta frumusetea artelor martiale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu